14.2.2011

Vene -Båt 2011

On taas se aika vuodesta että Helsiginmessukeskus täytyy suurista ja pienistä paateista. Eilen sitten kävin niitä ihastelemassa ja kuvaamassa. Lähinä haettii ideoita omaan veneeseen, mutta myös etsittiin uutta potkuria ja mietittiin trimmitasoja. Potkuri kun sai osumaa pohjaan Kyrösjärvellä viimekesänä, reitin ulkopuolella ajettaessa vaikka kone olikin melkein pinnassa. 
 Tässä on hyvä idea kalastusveneeseen, tarkoitus nähtävästi on kone lähespinnalle trimmattuna ohjata porkurin vesisuihku alemmas.
 Kauniskeulainen vene, henkilökohtaisesti pidän alumiiniveneistä. Mutta hinnaltaanhan ne ovat kalliimpia ja käytettyjä halpoja veneitä ei tahdo löytää.
 Tohatsun moottorista kuvaa.
 Kompassi, ei sen ihmeellisempää...
 Toinen kauniskeulainen vene, pidän valojen sijoituksesta ja upotuksesta itse. Sitten aikanaan kun oman veneen laitan niin se tulee olemaan alumiininen pulpettivene, joko kajuutalla tai ilman. Kyseinen valoasennus varmaan on harkinnassa. Harvemmin veneissä valoja näkyy, saatika että niitä näkyisi käytettävän mutta pimeällä jossain suomen suurella järvellä on hyvä nähdä silminkin jotain eikä vain luottaa plotteriin, kaikuun ja tutkaan.
 Tälläinen laite olisi hieno olla, upea laite. Mutta hintakin on varmaan vähintään yhtä upea.
 Puuvenepuolta, itse en puuveneistä niin välitä. Ne vaativat huoltoa, jota en itse niin innoissani aina tee. Tässä yksi syy miksi olen alumiiniveneiden kannattaja.
 Mittaristoa. Kromi on laskeutunut veneiden ohjaamoihinkin hyvin laajasti.
 Kapteenin paikka. Kyllä tällä paikalla kelpaisi istua ja ohjailla.
 VHF-puhelin, GPS-laitteistolla. Tarpeellinen laite varsinkin merellä, saa yhteyden muihin alueella liikkuviin aluksiin ja hätätilanteessa voi pyytää apua. Harvemmin löytyy pienemmistä veneistä.
Näitä näkyy varsinkin lossien pelastusveneissä, ajatuksena että kun saadaan kalastusvene hankittua jo valmiiksi odottavalle moottorille, rakennetaan sille tällainen suoja jotta ei mene jatkuvasti potkureita Näsijärven kivikkoihin.

Ei kommentteja: